maanantai 13. tammikuuta 2014

Herkkulakko

Tiedättehän, että näissä terveyshihhuloinneissa viikonloput ovat aikaa vaaravyöhykkeellä. Herkkuja tursuaa joka puolelta: käyt kylässä, ostoksilla, kahvilassa, (kotona)... Kiusaus on suuri!

Mulla tuon sairastelun jälkeen oli pitkästä aikaa sellainen olo, että mitään herkkuja ei tehnyt yhtään mieli. Minähän en mitään roskaa halua itseeni tunkea! Voi että, miten helppoa oli. Mies rahtasi kotiin sipsiä, karkkia ja vaikka sun mitä - ja mä en ottanut yhtäkään! Ei vaan tehnyt mieli.

No, nuo ajat ovat jo kauas taakse jääneitä. Nyt joutuu pinnistelemään, ettei käsi käy karkkikaapilla. Haastavaa tästä tekee erityisesti se, että tuo miehen rutjake ei syö karkkejaan loppuun, vaan jättää niitä ympäriinsä lojumaan... Sitä paitsi on muutenkin luonnotonta, että ostaa karkkipussin eikä syö sitä kerralla.

Mitä kauemmin pystyy olemaan ilman, sitä vähemmän tekee mieli - vai tekeekö?

Minä olen nyt ollut 2 viikkoa kokonaa ilman herkkuja. Alku oli helppo edellämainituista syistä. Olen kyllä silti sitä mieltä, että mitä kauemmin pystyy olemaan ilman herkkuja, sitä vähemmän niitä tekee mieli. Vielä helpompaa olisi, jos niitä ei edes näkisi (kotona). Mutta kun päähän on iskostanut ajatuksen, että minähän en herkkuja syö, niin parin viikon herkkulakon jälkeen ajatuksetkaan ei pyöri ihan koko ajan suklaan, irtokarkkien, juustojen & viikunahillon äärellä.


Toisaalta, tiedän jo, että luultavasti tuossa parin viikon päästä minulle iskee joku karkin himo. Silloin ei auta muu, kuin hakea irttarit ja syödä kertaistumalla. Sen jälkeen pienet morkkistelut, ja paluu arkeen. Toivottavasti. Tämä on se ratkaiseva hetki: joko olo on huono ja morkkis syvä, jolloin herkuttomuus jatkuu, tai sitten karkkia jää seuraavalle päivälle ja napostelu jatkuu... Positiivista on se, että tiedostan tämän. Ehkä mä onnistun tällä kertaa!

Tämän viikonlopun minä vielä kestin: ei herkkuja. Kerrankin on kivaa, että on maanantai ja pääsee taas tähän arkeen ja töihin, jossa kiusauksia ei ole :)

Tekikös kukaan lupauksia herkkujen suhteen tälle vuodelle? Kuis kulkee? Ja vinkit jakoon! :)

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tammikuu on herkuton. Ei tee ees tiukkaa, kun on selkeä ajanjakso jolloin on herkkulakko.:)

Heidi kirjoitti...

Itse haluaisin pitää vähän pidemmän herkkulakon ;) Ehkä se tämän lakkokauden jälkeen vaihtuu esimerkiksi satunnaiseksi käytöksi :D