torstai 4. heinäkuuta 2013

Frisbeegolfin ihme

Olin eilen kokeilemassa frisbeegolfia kahden kaverin kanssa. Nämä ystävät tosin olivat konkareita, eivät kokeilijoita. Olin siis hyvässä opissa! Janne, joka toimi oppaana, vei meidät Pajulahteen. Tämä kokeiltu rata oli kuulemma helpoimpia Lahden lähistöllä olevista radoista. Ei se kyllä ihan kovin helppo ollut.

Frisbeegolfissa heitellään frisbeen näköisiä kiekkoja isoihin koreihin, ja matkat heittopaikalta maaliin on pitkiä. Ainakin minulle. Koreja olet nähnyt ehkäpä muun muassa Launeen kentällä, jos olet siellä päin ajellut. Itse taisin ainakin bongata lajin ekan kerran siellä. Kiekkoja on erilaisia, ja jotain mystisiä eroja niillä on toisiinsa nähden, muutakin kuin väri tai nimi.

Frisbeegolfrata sisältää väyliä, eli heittopaikalta väylän maaliin. Jokaisella väylällä lasketaan, kuinka monta heittoa pelaaja heittää ennen kuin kiekko on maalissa. Tuolla helpolla radalla Janne onnistui monella väylällä saamaan kiekon maaliin kahdella heitolla. Itse onnistuin parhaimmillaan helpoilla väylillä heittämään kiekon neljällä heitolla maaliin, surkeimmissa tapauksissa heitin jopa yhdeksän kertaa! :)

Tässä mää heitän.

Ilma oli lämmin ja aurinkoinen. Mikä oli tietysti osittain mukavaa. Osittain taas ei, koska itse hyönteis-, käärme- ja paarma-inhoajana olin pukeutunut pitkiin housuihin (huom. farkut ei ehkä ole parhaat mahdolliset kun on kuuma, muitakin vaihtoehtoja on); mulla oli ihan helevetin kuuma! Mutta en olisi shortseissa voinut rämpiä pusikoissa ja ryteiköissä kiekkojen perässä, sinne ne jostain kumman syystä aina vaan lenteli! Oli kuitenkin ihan hauskaa olla ulkona ja metsässä, eipä tuolla tule muuten paljon aikaa vietettyä :)

Mulla oli aika skeptiset ajatukset lajista ennen kuin menin ja kokeilin. Ja en voi sille mitään (pyydän anteeksi), mulla oli hauskaa! Kieltämättä toi 18 väylää on aika pitkä setti, ja aikaa sen kiertämiseen tällaselta amatööriltä taisi kulua melkein kolme tuntia. Mutta loppua kohden alkoivat jotkut heitotkin jo onnistua. Ja siitäkös se hyvä mieli tuli!! Ainakin muutama fore-heitto ja yksi putti, vai mikä se nyt oli, onnistui hienosti - jee! Niin se vaan Heidikin vahingossa iloitsi pelatessaan frisbeegolfia. Näin kommentoi Janne, kun tuuletin :D (Termit muuten saattaa olla mun heittämien kiekkojen lisäksi päin mäntyä, sori, niitä vilisi niin paljon noitten ammattilaisten puheissa, että en pysynyt mukana.) Lähden mukaan toistekin!

Ainiin, sitten vielä tulokset: Janne 51, Heidi 102 ja Heikki 76. Tosin Heikille olisi kuulunut pari kertaa tulla kunnolla rankkua eli rangaistuksia, mutta ei meillä niin tarkaan lasketa (muut kuin Janne ;)). Ehkä mulla on tossa vielä vähän kuitenkin parantamisen varaa :D

Ps. Jos sinulla on jotain kysyttävää liittyen treenamiiseen, ruokavalioon jne., niin laita kommenttina vaikka tähän postaukseen! Olen huomenna menossa haastattelemaan alan ammattilaista, joten ihan päteviä vastauksia olisi mahdollista saada :D

Pps. Jos sinulla on jotain kysyttävää frisbeegolfista, voin ohjata kysymykset Jannelle. Tai voit katsoa, jos tieto löytyisi Lahden Frisbeegolf Clubin sivuilta.

Ei kommentteja: