tiistai 4. helmikuuta 2014

Lounaseväs: tomaatti-linssikeitto

Mulla on uusi lounassuosikki. Alkoi jo tuo eri tavoin modifioitu porkkana-linssikeitto tulla korvista. Talvella kuitenkin on kiva syödä jotain lämmintä ruokaa, joten salaatitkaan ei oikein ole lempparilounaslistalla tällä hetkellä. Ja nyt kun haluaisin syödä kasvispainotteisesti, mutta proteiiniakin pitäisi saada, niin kun entinen koulukaverini bloggasi tomaatti-linssistään, niin mun piti päästä kyllä heti testaamaan. Jopa mun, kämäsen kokin tekemänä, keitosta tuli aivan loistavaa. Tässä minun ohjeeni (alkuperäisen voit katsoa täältä):

Herkkulounaaseen tarvitaan:

  • 2 prk luomu tomaattimurskaa
  • 1 sipuli
  • yhden yksikyntisen valkosipulin verran valkosipulia
  • n. 1,5-2 dl GoGreen linssejä (kuivia)
  • ruususuolaa
  • mustapippurirouhetta (reippaasti)
  • oreganoa
  • provencen yrttisekoitusta
  • valitsemaasi öljyä paistamiseen
  • sopivasti vettä
Ja näin se menee: kuullota kattilan pohjassa öljyssä sipulia ja valkosipulia sekä mausteita. Lisää tomaattimurskat ja ehkä n. 1-2 dl vettä. Odota, että keitto pulppuaa ja huuhtele sillä välin linssit. Heitä linssit keittoon ja keitä pehmeiksi. Lisää suolaa ja pippuria. Soseuta ja maista; lisää tarpeen tullen suolaa ja/tai pippuria. Syö!

Tästä tulee ainakin 3 isohkoa annosta. Mulla on ollut sellainen lounaaksi, ja hyvin pärjää. Toki päälle voi laittaa vielä lusikallisen ranskankermaa tai vaikkapa raejuustoa. A vot!

Herkullisia lounashetkiä!

Ei kommentteja: